Cintai Nabi Muhammad S.A.W

Sunday, December 20, 2009

Berkelah di Yan, Kedah

19 / 12 / 2009

Aku bawa anak-anak aku berkhelah kat Daerah Yan, Kedah sambil tu niat aku ndak ke Pulau Bunting. Member-member bercerita pasal Pulau Bunting ni tapi aku tak pernah ler sampai lagi.Co-Pilot aku macam biasa wife aku ler.

Sampai kat air terjun Sri Perigi jam dah 10.30am. Tinjau tempat ler dulu. Ada la 2-3 keluarga dok mandi-manda kat tempat tu. Emmmm tak best lah sebab air terjun dia pun tak banyak air hari tu.



Lepak jap amik gambar aku terus ke Titi Hayun. Kat situ orang ramai. Aku cari tempat dan terus pacak khemah. Bukan ndak bermalam..senang ndak salin pakaian dan simpan barang-barang. Anak-anak aku terus salin pakaian dan brummmmm......lepas mandi, makan dan rehat aku berkemas sebab keadaan pun nampak mendung. Yang leceh , macam biasa sampah sarap berteraburan merata-rata. Ramai pengunjung tak dak sivik gamaknya kot. Dari situ aku ke Pulau Bunting.

Untuk ke Pulau Bunting tu samada melalui Simpang Empat, Sedaka, Yan atau Sungai Limau. Aku pun tercari-cari gak jalan ke situ. Tak dak arah jalan dan jalan untuk masuk ke kawasan tu pun tak sempurna bukan jalan bertar. Aku sampai kat Jambatan Pulau Bunting dah lewat petang. Cadangnya ndak kejap saja kat situ. Wife aku cakap klu dah alang-alang sampai baik pergi sampai pulau. Anak-anak aku yang 3 dan 7 tahun plak beriya-ia ndak ke pulau. Mau tak mau menapak le lebih kurang 2km lebih. Ndak ke pulau samada bermotosikal, berbasikal atau berjalan kaki. Tak leh naik keta sebab laluan masuk berpagar. Macam pagar penjara ler plak siap berkawat lagi.



Aku pun tak faham pasal apa jambatan tu dibuat. Dah bertahun tersadai tanpa aktiviti yang menunjukkan sebab-sebab jambatan tu dibuat. Aktiviti tak rasmi atas jambatan tu selain memancing ialah memadu kasih dan merempit. Air kat pulau tu jernih. Kata pakcik yang berniaga kat pulau tu, slalunya orang akan ramai datang berkelah pada hari Jumaat. Pantainya berpasir disebelah laut bebas berbanding gambar yang aku amik ni. Aku pun tak sempat meninjau-ninjau kat pulau ni pasal hari dah makin senja. Masa balik kat tengah jambatan tu pun hari dah malam.

Sampai rumah semua tido lena.....zzzzzzZZZZZ.....

3 comments:

  1. musim2 hujan sempat lagi pi berkelah no?
    baik2 pi pulau bunting tu...takot takot ter....hehehehee.. tapi tak pa lah mana tau lepas ni rezeki hang dapat anak perempuan kah...

    ReplyDelete
  2. salam... cop pan..aku ni sam.. masa FAA dulu... ingat lagi tak?

    ReplyDelete
  3. Yatie - Klu dapat pompuan..Fuhh....mlompat sampai ke bulan

    SAM - Kita jumpak kat FB

    ReplyDelete